تدریس مجازی علوم حوزه

{ویژه طلاب علوم دینی}

{ویژه طلاب علوم دینی}

زکات علم ،نشر آن است....
در این فضای اندک به توضیح و تفهیم دروس حوزوی می پردازیم
همراه با تمرین وحل مسئله.

بایگانی
آخرین مطالب
  • ۱۳ دی ۹۳ ، ۱۶:۵۶ 9 دی

مقدمه ی ورود به علم نحو

پنجشنبه, ۲۹ آبان ۱۳۹۳، ۱۱:۱۷ ق.ظ
.................................................................................................
هیچ علمی در این جهان وجود ندارد مگر اینکه دارای اصول و قواعدی است و علم نحو نیز دارای اصول خاص خود می باشد.
اصولی که مورد نظر ماست از دو چیز صحبت می کند:

الف)آخر کلمات سه گانه{اسم ، فعل، حرف}
ب) ترکیب کلمات با هم

موضوع نحو هم همانطور که معلوم است کلمه (بصورت مفرد) و کلام(بصورت جمع) می باشد.

سوال؟
چرا علم نحو در مورد آخر کلمات بحث می کنه؟
چون تغییراتی زیادی در آخر کلمه ها بوجود میاد که این تغییرات باعث تحول معنای یک کلمه و حتی تحول معنای یک جمله می شود.پس علاوه بر ریشه ی کلمه هاکه در علم صرف مورد بررسی قرار می گیرد آخر کلمات هم سیار مهم هستند.

اما هدف بنده و شما از مطالعه ی علم نحو چه می تواند باشد؟
هدفی که مولف محترم در مقدمه ی کتاب گفته اند برای طلاب بصورت عام کاربرد ندارد و بیشتر در مورد دانشجویان رشته ی ادبیات عرب صدق می کند و آن عبارت است از حفظ زبان ازخطای لفظی است.
در حالی که طلبه ها هدف دیگری دارند.
در حدود 1436 سال از بعثت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) می گذره و از همان زمان که شخص رسول خدا نامه ای به کشور های مختلف مبنی بر پذیرش اسلام بعنوان دین حق مطرح کرده است روز به روز مشتاقان این دین جهانی بیشتر شدند.این افزاریش جمعیت گاه به علت جنگ ها و کشور گشایی های خلفای راشدین بوده و بعد ازآن هم امویان و عباسیان و گاه به علت تبلیغ دین در بلاد خاور میانه و آفریقا و حتی در آندلس و اروپا .این فقط اهمیت زبان عربی را میرسونه.
اما مکتب شیعه تا به امروز به برکت حضور ائمه ی اطهار(سلام الله علیها) گنجینه ای از معارف را به این زبان در خود جای داده است که در کنار قرآن کریم ریشه و هویت باطنی ما را شکل می دهد.پس کسی که می خواهد بداند قرآن چه می گوید ،امام واجب الاطاعة چه می گوید باید بر زوایای مختلف زبان عربی مسلط باشد.علم نحو یک بخش از زبان عربی است.یک بخش بسیار مهم که کتاب  هدایه مبداء این آشنایی و یک کلیت مفید و کاربردی است.اگر کسی این کتاب را مسلط شود قاعدتا میتواند به راحتی و به سادگی کلمات را بشناسد و با آمیختن علم صرف در علم نحو و استفاده از فرهنگ واژگان قرآن کریم  و احادیث را ترجمه کند.البته همه ی اینها=با فهم قرآن و حدیث نیست.
مهمتر از این داشتن نفس پاک و مطهر است(لا یمسه الا المطهرون).
بدست آوردن این نفس مطهر در یک شب و با خواندن نماز بسیار و نخوردن بدست نمی آید بلکه حاصل تلاش سی ،چهل ساله ی مداوم در توجه به حق تعالی و زیر نظر اساتید کامل و برجسته ی اخلاق و عرفان است.
هشدار:
برخی طلبه های تازه وارد و بی خبر از همه جا ،مشتاقانه به جست و جوی استاد کامل می پردازند ولی متاسفانه به دام برخی زاهد نماها می افتند و در این راه منحرف می شنود.
ملاک های استاد کامل بیان خواهد شد.
دیگر چیزی که درفهم صحیح ما موثر است ذهن منطقی و منظم و ریز بین است.
ازکجا بفهمیم که چنین ذهنی داریم؟
اولا باید علم منطق مطالعه شود ثانیا میزان سنجش دقت با تعداد چرا هایی که انسان مطرح می کند بستگی دارد.چراهایی که واقعا سوال باشد نه چراهای از روی شوخی و از روی هوا.
اگر این سه عنصر :فهم زبان,طهارت باطنی،ذهن منطقی و پرسشگر را داشته باشی میتوانی به حقایقی از دریای معارف قرآن دست پیدا کنی.


والحمدلله رب العالمین
وصلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین

۹۳/۰۸/۲۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
شیخ محمدصابر اراکی

نظرات  (۱)

۰۷ آذر ۹۳ ، ۲۰:۲۸ دل آرام نیکبخت نصر آبادی
ممنون از مصالب خوبتون......الله اکبر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی